۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۶۱۶۳۶
ناطقان میان دستور پارلمان مطرح کردند؛

لزوم توجه دولت به صادرات غیرنفتی | مشکلات با شعار حل نمی‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند که نمی‌توان گرانی و بیکاری را در کشور با شعار مهار کرد.
صحن مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، 5 نفر از وکلای ملت در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین سال ۹۷ در صحن علنی پارلمان نطق خود را قرائت کردند.

مشروح سخنان ناطقان میان دستور جلسه امروز پارلمان به شرح ذیل است:

دولت مقدمات صادرات کالای غیرنفتی را فراهم کند

حبیب الله نیکزادی پناه در نشست علنی امروز پارلمان در نطق میان دستور خود ضمن گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: جهان خوب می داند که دولت، ملت و مجلس ایران راه شهیدان را تا ابد ادامه می دهد و با دستاوردهای روز نظامی در مقابل متجاوزان به حقوق ملت ایران مقابله خواهد کرد و امنیت منطقه و جهان را به خطر اندازد.

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سعودی ها بدانند که دنیای استکبار گاوها را پس از دوشیدن و خشک شدن شیرشان، آنان را ذبح می کنند، مسئولان آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی باید بدانند که دیگر ایرانهراسی و تربیت گروه های تروریستی برای به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم اثری ندارد و باید به حقوق ملت ها احترام بگذارند تا مقدمات جنگ جهانی را فراهم نکنند.

دولت مقدمات صادرات کالای غیرنفتی ،استاندارد و قابل رقابت را فراهم کند

وی افزود: با توجه به شعارحکیمانه رهبری در سال 97 و حمایت از کالای ایرانی باید توجه داشته باشیم که این امر باید از طرف مردم، قوای سه گانه و تولیدکنندگان عملی گردد و تولیدکنندگان باید کالای با کیفیت تولید کنند.

نیکزادی پناه ادامه داد:مجلس شورای اسلامی ضمن نظارت باید در صورت نیاز قوانین دست و پا گیر را اصلاح کند و تصویب قوانین کارآمد برای رفع موانع تولید تلاش کند و دولت نیز ضمن رعایت قوانین و اجرای آن، باید از تولید داخلی با نگاه مثبت برنامه ریزی کند تا از واردات بی رویه جلوگیری شود.

عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس گفت:دولت باید مقدمات صادرات کالای غیرنفتی و استاندارد و قابل رقابت را فراهم کند و از سرمایه گذاران بخش خصوصی حمایت و وزارتخانه ها نیز در این مسیر تلاش کنند، همچنین باید با جدیت کامل از واردات کالای قاچاق جلوگیری شود.

وی افزود:  وزارت امورخارجه باید در سایر کشورها از طریق سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها نسبت به معرفی رایزن‌های اقتصادی برای تبلیغ کالای ایرانی و بازاریابی اقدام نمایند.

اجرای طرح آمایش سرزمین به منظور توسعه متوازن الزامی است

نیکزادی بااشاره به اینکه در بهبود عملکرد نظام آموزشی و توانمندسازی نیروی کار متمرکز شویم و صنایع تبدیلی،بسته بندی و فرآوری در بخش کشاورزی نیز باید توسعه یابد، گفت: اجرای طرح آمایش سرزمین به منظور توسعه متوازن الزامی است و حمایت از بنگاه های دانش بنیان و کارآفرینان باید در دستور کار قرار گیرد و تولید انرژی پاک نیز باید از سوی وزارت نیرو پیگیری شود.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی ادامه داد:با توجه به بحران شدید آب، ضمن تقویت مدیریت منابع آب در مصرف، باید در صرفه جویی و استفاده بهینه از آب روش‌های نوین آبیاری و کشت‌های متراکم توسعه یابد.

وی افزود: برای جلوگیری از شن‌های روان باید اقدام شود،همچنین توسعه دوره‌های مهارت آموزی به جوانان الزامی است و دولت باید برای جوانان جویای کار برنامه ریزی کند تا 7 میلیون جوان جویای شغل، در سال 1400 فرصت شغلی داشته باشند.

نماینده مردم بم،ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس گفت:حوزه انتخابیه اینجانب با وجود نیروی کار و زیرساخت های لازم متاسفانه شاهد فقر و بدبختی در منطقه هستیم و باید کارشناسان اعزام شود تا برای ایجاد تحول وضعیت اقتصادی برنامه ریزی کند.

شکاف طبقاتی درکشور ناشی از عدم تعادل و توازن منطقه‌ای است

علی اکبری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور با اشاره به تبریک روز ارتش به دلاورمردان جمهوری اسلامی، گفت: هرچند رسالت نمایندگی، کشور شمول و نگاه کلان‌نگر است و اساسا عایدات گسترده‌ای برای کشور و ملت به دنبال دارد لذا هیچ نماینده‌ای نباید از این وظیفه غافل شود و صرفا به مسائل جز و کم بها و فاقد اولویت بپردازد و در محدوده حوزه انتخابیه گرفتار نارسایی و مشکلات شود.

نماینده مردم بجنورد،مانه،سملقان،جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:با این وجود کم توجهی به برخی نقاط کشور موجب بروز شکاف طبقاتی و ایجاد محرومیت در مناطقی از کشور شده که بیانگر عدم تعادل و توازن منطقه‌ای است، بنابراین نگاه عدالت جویانه باید این فواصل آشکار را به حداقل برساند.

وی با تاکید بر حفظ احقاق حقوق جامعه، افزود: موجبات هم‌افزایی و افزایش تولید ناخالص داخلی در مقیاس ملی باید در اولویت قرار گیرد و از معطل ماندن فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و هدررفتن سرمایه‌ها جلوگیری شود.براین اساس تولید ناخالص داخلی در خراسان شمالی به نسبت جمعیت ساکن تقریبا پنجاه درصد میانگین کشوری است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری مسائل،کاستی‌ها،ناکارآمدی و محرومیت‌های حوزه انتخابیه خود، افزود: اگرچه سند توسعه استان بر پایه کشاورزی و دامپروری تنظیم شده و سالانه آمارهای بالایی از رشد و اشتغال را گزارش می‌نمایند؛لکن این آمار و ارقام نمود محسوس ندارد و هرچند بر تکمیل ظرفیت‌های حوزه کشاورزی و دامپروری تاکید دارم، این حوزه را عرصه کافی برای تامین اشتغال جوانان به ویژه سیل عظیم تحصیل کرده‌ها نمی‌دانم.

اکبری ادامه داد:تامل و تعمق جدی در حوزه سرمایه‌گذاری برای حوزه اشتغال جوانان جهت رفع خلاء بیکاری و کمبود تولید به عمل آید تا از تبعات بیکاری و دغدغه‌های خانواده‌ها کاسته شود. تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در منطقه به دلیل دوری از مرکز و برخی محرومیت‌ها چشم‌گیر نبوده و ناامیدکننده تر اینکه شرایط توسعه صنعت در بخش دولتی و خصوصی به رغم وعده‌های مکرر دولتی از مرجع عالی یعنی رئیس جمهور تا وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی و غیره معطل مانده است.

وی با بیان اینکه فریاد مردم مظلوم منطقه به گوش مسئولان دولتی نمی‌رسد،تصریح کرد: حیران و مبهوت مانده‌ایم که آثار توسعه اشتغال را در کجا و در کدام مشاغل جستجو کنیم.در حوزه صنعت ظرفیت‌های بالقوه معطل مانده یا کشاورزی و دامپروری در حال افول نمی‌توان اشتغالزایی را دنبال کرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم و گرمه در مجلس شورای اسلامی، گفت:براساس قانون دولت موظف بوده هر سال در شهریور ماه معادل نرخ تورم، قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام نمایند،اما به رغم مکاتبات و مطالبات نمایندگان ملت، دو سال است که دولت از انجام این وظیفه شانه خالی می‌کند. متاسفانه در سال گذشته کمتر از سه درصد و در سال جاری هیچ رقمی به قیمت محصولات کشاورزی اضافه نشده است. حال آنکه قیمت نهال‌های کشاورزی به صورت لجام گسیخته در حال افزایش است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: اینگونه نمی‌توان خودکفایی را حفظ و کالای استراتژیک را بدون نیاز به خارج تولید کرد، صنعت مرغداری به عنوان دومین عرصه تولید و اشتغال حال خوشی ندارد، فاجعه آنفولانزای مرغی از یک سو و نبود حمایت و چاره اندیشی برای ورشکستگان و نوسان قیمت خوراک دام و طیور از سوی دیگر ادامه تولید داخل را با تهدید جدی مواجه کرده است. بنابراین تا دیر نشده و نیاز داخل به خارج وابسته نگردیده لازم به اتخاذ تمهیدات جدید هستیم.

اکبری تصریح کرد: وضعیت آب شرب روستاها با کمبود جدی مواجه است، لذا تمهیدات مناسب خشکسالی باید اندیشیده شود، از سوی دیگر پروژه‌های قطار گرگان- مشهر و سبزوار-اسفراین- بجنورد به دلیل پیش‌بینی اعتبار و پشتیبانی فاینانس خارجی مورد اهتمام جدی وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد تا بیش از این به تاخیر نیفتد.

رییس کمیسیون آب و کشاورزی در مجلس شورای اسلامی،گفت:با گذشت یک سال از واقعه زلزله در بجنورد هنوز وضعیت زلزله زدگان ساماندهی نشده است و آسیب دیدگان زمستان سختی را پشت سرگذاشتند، ضعف هماهنگی بین دستگاهی موجب شده تا بسیاری از روستاییان نتوانند تسهیلات مورد نیاز خود را جذب کنند، عده‌ای هم هنوز در اماکن جابه جا شده مستقر نشدند.

گرانی و بیکاری با شعار مهار نمی شود

اصغر مسعودی نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در نشست علنی امروز در نطق میان دستور با تبریک روز ارتش، نیروی زمینی، ولادت حضرت اباعبدالله و روز پاسدار، ولادت قمر بنی هاشم و روز جانباز، میلاد سید ساجدین و قطب عالم امکان، روز جهانی مستضعفان و سربازان گمنام امام زمان(عج) و روز معلم، گفت: شعار راهبردی رهبر فرزانه در حمایت از کالای ایرانی را با کیفیت بخشی و مرغوبیت و قیمت مناسب پاس بداریم، اعتماد عمومی را جلب کنیم و سودطلبی مقطعی را فدای مصالح ملی نکنیم.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی،افزود:اگر مجلس زنده باشد؛عصاره فضائل ملت است و اگر مجلس تبلور و مظهر اختیار ملت باشد مایه امید نظام در راس همه امور است؛هیچ کس حق ندارد جسارتی به مجلس کند،اما آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند باید فاتحه کشور را خواند.

وی با بیان اینکه حریم و حرمت افراد باید محفوظ بماند خطاب به نمایندگان، تصریح کرد: آبروی مومن چون خون او محترم است؛ با سعه صدر، اخلاق نیکو و انتقادپذیری مخالف را به موافق تبدیل کنید و همگرا، هم افزا و پاسخگو باشید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به رییس جمهور و وزرا، گفت: سوال نمایندگان فرصت و غنیمتی برای پاسخگو بودن شما جهت بیان فعالیت ها و تبیین مشکلات است.

مسعودی ادامه داد:گرانی و بیکاری با شعار مهار نمی شود؛ اشتغال با گفتار درمانی تحقق نمی یابد؛ حرفه با حرف درست نمی شود؛برخی  وام ها مردم را وامدار می کنند و سرمایه دار را ورشکسته؛ وام های ربوی حیات طیبه را نشانه گرفته اند، حلال و حرام را مخلوط کرده اند و آرمان،ثامن الاحجج (ع)و نورفرشتگان با میزان و کاسپین بی معرفت ربوی به شاندیز منتهی می شود.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اغلب بازنشستگان مانند معلمان و کارگران دل شکسته اند؛برخی گرچه بازنشسته اند اما چند شغله اند اما عده ای سال ها در انتظار پاره شغلی نشسته اند، آنان که چندشغله هستند لااقل فرزندان خود را جای خود بنشانند؛ به فکر محرومان، پابرهنگان و حاشیه نشینان باشید.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،افزود:صدارتی که برای حل مشکلات مردم سینه سپر نکند،جسارت است و وکالتی که به فکر وکیل و رعایا نباشد ذلالت است.

وی خطاب به رییس جمهور، با بیان اینکه چه اقدامی برای احیای دریاچه بختگان انجام داده اید، افزود: با کارگروه گره از مشکلات کشور حل نمی شود؛دریاچه پریشان و رنجور بختگان جان نمی گیرند؛حقابه بختگان چه شد؟ می نویسم که یک پدر یک عمر با همین آب داشت نان می داد عده ای آب را گل کردند، پدر از غصه داشت جان می داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به وزرا و سران قوا گفت:توده های مردم ستون فقرات جامعه دینی است؛ جامعه ای که در آن حق ضعیفان پایمال شود قداست ندارد؛ عدالت رشته ای است که افراد جامعه را به هم پیوند می دهد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی،خطاب به وزیر راه و شهرسازی،گفت:راه ها و گردنه های پرخطر حوزه انتخابیه هنوز قربانی می گیرند؛انتظار می رود به تعهدات خود در این رابطه پایبند باشید.

وی خطاب به وزیر کشاورزی گفت:سرما و تگرگ محصولات کشاورزان را دیروز بر باد داد، هزاران هکتار باغات خیر وایج و مشکن و نی‌ریز خسارت دید به فکر جبران خسارات مردم مظلوم باشید.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به وزیر بهداشت، افزود:در شهرستان‌های نی‌ریز و استهبان کمبود متخصص، تجهیزات، نیرو و آمبولانس وجود دارد؛مراکز درمانی که دستور شبانه‌روزی آن را دادید،روزانه هم متخصص و پزشک ندارند.

وی با انتقاد از اینکه سدهای ما میلیون‌ها مترمکعب آب دارد  اما شبکه انتقال ندارد ؛خطاب به وزیر نیرو، تصریح کرد: این مدیریت شما را زیر سوال برده، سد ساخته شده آب سرریز می‌شود ولی مردم از آب شرب محروم هستند؛حقابه کشاورزان نادیده گرفته می‌شود؛ مطالبات روستاهای فرو رفته بالادستی رودبال بعد از 10 سال هنوز داده نشده است.

نماینده مردم نی ریز و استبهان در مجلس دهم، با مورد خطاب قراردادن وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:سهم مردم از معدن و صنعت نباید آلودگی و آزردگی باشد،حقوق دولتی معادن را درست پرداخت کنید، عوارض آلایندگی حق مردم محروم است؛ حق مردم را ضایع کرده‌اید.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید براینکه اولویت واگذاری معادن باید مردم محروم منطقه باشند،گفت: باید برای بازسازی کشور از همه ظرفیت‌ها و قرارگاه‌های ارتش و سپاه استفاده کرد ؛ باید به فکر شهرها و روستاهای دور افتاده باشیم.

گفتنی است در جلسه امروز پارلمان خانم‌ها سلحشوری و حسینی، نمایندگان مردم تهران نیز به ایراد سخن پرداختند./۸۵۶/پ
۲۰۱/ق

ارسال نظرات